1961 Lotus Elite for sale at Aguttes for EUR 90,000 - #Lotus #Elite #classic_car #for_sale

1961 Lotus Elite for sale at Aguttes for EUR 90,000 - #Lotus #Elite #classic_car #for_sale

1961 Lotus Elite


Seller's description

The first true roadgoing car to have been developed by the brilliant Colin Chapman. The idea of building a sports car entirely from fibreglass quickly took hold in his mind. Although fibreglass resin was no longer new at the time, using it for the actual structure of the car was a major innovation. First shown at the London Motor Show in October 1957, the Elite was the first fibreglass monocoque body to be mass-produced. It was fitted with the 1254 cc 4-cylinder Coventry Climax FWE engine, a fine, lightweight unit which was reliable and economical. Developing 76 bhp at 6100 rpm, it easily propelled the 590 kg (1300 lb) car to a top speed of 190 km/h (118 mph)! A true sports car, the Elite soon made its name in the world’s leading races and at the Le Mans 24 Hours event, claiming many victories. Altogether, 1030 Elites were built until September 1963.
1753 is a 1961 model, prepared in conformity with Appendix K of the International Sporting Code of the FIA to obtain a Historic Technical Passport (HTP). Since 2008, the date of its last HTP, the car has been in the hands of the Ateliers Eric Perou in Louans, a specialist in historic competition cars. Since February 2010, it has been used for a few practice sessions and has been regularly maintained by the mechanic responsible for the personal collection of the car’s owner. The owner confirmed moreover that the engine was as vigorous and the chassis as agile as ever! Eligible for Le Mans Classic, the Tour Auto and the Sixties Endurance races organised by Peter Auto, this Lotus Elite will be supplied to its new owner with its restoration and race preparation records (photographs and invoices), as well as its last four Historic Technical Passports, dating from 1988, 1993, 1997 and 2008.
Première vraie voiture de route du génial Colin Chapman, l'idée de construire une sportive entièrement en fibre s'imposa rapidement dans son esprit. Si la résine n'était plus une nouveauté à l'époque, l'utiliser pour la structure même de la voiture était une innovation de taille. Présentée en octobre 1957 au Salon de Londres l'Elite est la première monocoque en polyester fabriquée en série. Elle est équipée du 4 cylindres Coventry Climax FWE en alliage de 1 254 cm3, belle et légère, fiable et économique, ses 76 ch à 6100 tr/mn n'ont aucune peine à pousser ses 590 kg à 190 km/h ! Sportive dans l'âme, l'Elite ne tarda pas à s'illustrer sur les plus belles courses du monde comme lors des 24 Heures du Mans avec plusieurs victoires à son actif. Au total, 1 030 Elite furent construites jusqu'en septembre 1963.
1753 est un modèle de 1961 préparé conformément à l’annexe K du code sportif international de la FIA pour l’obtention d’un PTH. Depuis 2008, date de son dernier Passeport Technique Historique, la voiture est passée entre les mains des Ateliers Eric Perou à Louans, spécialiste des véhicules historiques de compétition. Depuis février 2010, la voiture a participé à quelques séances de roulage et a été entretenue régulièrement par le mécanicien gérant la collection personnelle de son propriétaire. Ce dernier nous a d’ailleurs confirmé que la mécanique n’avait rien perdu de sa vigueur ni le châssis de son agilité ! Eligible au Mans Classic, au Tour Auto et au Sixties’ Endurance by Peter Auto, cette Lotus Elite sera confiée à son nouveau propriétaire avec son dossier de restauration et de préparation (Photos et factures) et de ses quatre derniers PTH datant respectivement de 1988, 1993, 1997 et 2008.

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